Umíme nakupovat nealkoholické nápoje?
- 8. ledna 2019
- Ostatní
Když si vezmu příklad ze sebe, tak při nakupování nových neznámých výrobků čtu etiketu vždy od začátku do konce. Je to trošku úchylka přiznávám, ale v dnešní době a obrovském množství produktů na trhu mně to přijde naprosto zásadní. A zejména u nealka se rád dívám, jak lidé nápoje nakupují.
Náš web si klade za cíl nejen recenzovat nealko nápoje, ale hlavně čtenářům pomoci se zorientovat, umět vybrat a dobře nakoupit ten nápoj, který opravdu chtěji. Často se zastavím v oddělení nealka a pročítám složení. Nelze si nevšimnou ostatních nakupujících a jejich výběru vytouženého drinku. Marketingová fráze "obal prodává" platí pochopitelně i v této skupině výrobků. Lidé nakupují očima, podle vzhledu etiket v kombinaci s výhodnou cenou. Bohužel to mnohdy jde na úkor kvality. Často zaslechnu rozhovor, kdy nakupující pár diskutuje o nutnosti koupit pomerančový džus. Po menším průzkumu nabídky vezmou pomeranč šmrcnutý dalšími citrusy, protože vybraný tetra pak měl hezkou etiketu a přiznivou cenu. Mrknu na etiketu a zjistím, že nakonec nešlo vůbec o 100% džus, ale ani o nektar (pomerančový nektar = 50 % ovocné štávy). Koupí si ovocný nápoj s obsahem 16 % ovoce a jsou spokojeni. A rozdíl v ceně džusu/ovocného nápoje – maximálně 5 korun.
V dnešní rychlé konzumní době to zkrátka mnoho lidí vůbec neřeší. Přiletí do obchodu, ví, že potřebují pomerančové něco v tekuté podobě, říkají tomu "džus", vyberou si podle ceny a jdou ke kase. Jako třeba můj oblíbený sajrajt Caprio. Je jim celkem jedno, že když mají rádi pro změnu jahodový "džus", koupí poměrně drahý jahodový ovocný nápoj s podílem jahod menším než 10 % s cenou ne příliš odlišnou od ostatních 100% šťáv. Druhý příklad s jahodou jsem vybral záměrně, jelikož 100% šťávu z jahod (přesněji jahodové pyré) na trhu neseženete. A kdyby, koupil by ji někdo za nemalé peníze? Když už jsme u toho jahodového džusu, zkuste zadat do googlu "jahodový džus". Výsledků vidím mnoho, ale jde opravdu o 100% jahodovou šťávu? Bohužel ne. Velké množství nápojů totiž lidé označují naprosto chybně. A ne samozřejmě pouze na internetu. Naopak třeba u hrušky máte výběr podstatně větší. Hruškovou lze koupit nejenom 100 % šťávu, ale také 50 % nektar, či ovocný nápoj/limonádu s ovocným podílem pár procent. A cena by se měla lišit odpovídajícím způsobem. Nejdražší šťáva, nejlevnější ovocný nápoj/limonáda.
Na druhou stranu ale existuje skupina konzumentů, která velice dbá na to, co kupuje. A není to pouze dobou, celkovým způsobem života a množstvím produktů na trhu. Jsou lidé, kteří si rádi vybírají, čtou složení a dávají si pozor, vědí, co kupují. Někdo to hrotí až do maxima a jinou než raw šťávu například od UGO šťáv nekoupí, ale proč ne. Když na to mají peníze, proč ne. V této souvislosti bych rád poznamenal, že UGO pomeranč považuji za nejlepší dostupnou pomerančovou šťávu na českém trhu. Chutná naprosto skvěle! Ale jelikož společnost mimo jiné bohatne, může si větší a větší část z nás dovolit kupovat i kvalitnější nápoje. Já ani tak nechci apelovat na to, aby jste utráceli co nejvíce peněz za nealko, ale aby jste věděli, co pijete. Zkuste se vždy alespoň na chvilku začíst, kolik procent šťávy, gramů cukrů a podílu jiných složek vaše 100% šťáva, nektar či limonáda obsahují, a pak to porovnejte s ostatními produkty v regále. Mnohdy ušetříte a koupíte kvalitnější nápoj.
Vzdělaný a informovaný spotřebitel bude vždy o krok napřed proti těm neinformovaným a přestože problematika nealkoholických nápojů nepatří mezi nijak vyhledávaná témata, věřím, že se mezi vámi najdou tací, kteří se rádi dozví nové informace o produktech, jenž všichni konzumujeme. V součtu jde totiž o několik málo pojmů a jejich specifikací, které pochopí téměř každý.
V rozšíření svých obzorů můžete začít hned v následujících odkazech.
Co je to: