Mistr UGO a jeho přímo lisované šťávy
- 10. dubna 2014
- Ostatní
Než abych v každém článku jednotlivých druhů UGO šťáv opakoval jejich základní vlastnosti, samozřejmě kromě chuťi, vůně a barvy, rozhodl jsem se na úvod napsat základní přehled, aby jste věděli, co jsou to ta UGa vlastně zač. Proto budou články o všech UGO šťávách kratší.
Společnost Kofola nedávno vstoupila na trh se 100% šťávami UGO. Ovšem pozor, nejedná o obyčejné džusy, jaké běžně znáte – zpravidla balené do Tetra Paku, skla, vyjímečně i do PETu, pasterované a téměř vždy vyrobeny rekonstrukcí ovocného koncentrátu. UGO šťávy NEprochází pasterací a NEjsou vyrobeny z koncentrátu. Jejich výjímečnost spočívá právě v čerstvosti – čersvě vylisované a v kratší trvanlivosti díky "pouhému" tlakovému ošetření. Někdo by mohl namítat, že čtyřtýdenní trvanlivost mu nestačí. Když ale chcete něco čerstvého, nepotřebujete přece roční trvanlivost že? Zatím výrobce nabízí šest UGO druhů, které si postupně v sólo článcích představíme.
Abych byl přesný, příběh značky UGO nezačala psát společnost Kofola, ale podnikatel Marek Farník, který založil svoji firmu před několika lety jako síť fresh barů rozmístěných po celé republice. Jistě většina z vás zná nápojové bary v obchodních centrech, kde na požádaní připraví šťávu z vybraných druhů ovoce. Čerstvou lisovanou. Kofola loňský rok koupila 75% podíl barů UGO a upravila celý koncept tak, že začala ovocné a zeleninové šťávy plnit také do malých PET lahviček objemu 200ml. Aby zůstaly opravdu čerstvé, neprochází tepelnou úpravou, ale tlakovým ošetřením až 600 MPa. Rád bych tento proces viděl v praxi, snad časem. Více o tlakovém ošetření na webových UGO stránkách. My už ale podobnou formu ošetření nealkoholického nápoje známe z výborných šťáv REFIT.
Název UGO vznikl ze zkratky You Go Fresh a dnes je to prostě pan UGO. Panáčka UGO zobrazuje právě etiketa, které vždy dominuje silueta postavy s vlasatou hlavou. Jednotlivé druhy tak nepoznáte podle obrázku ovoce, obvykle na etiketách zobrazeného, ale hlavně podle nápisu a doplňujícího nápaditého sloganu. Kofola umí, a tak jako jsou prostě UGO šťávy něco jiného, i jejich marketing je jiný. Musim se přiznat, že se mi postavička panačka nejdříve nezamlouvala, ale postupem času jsem sám rád musel uznat propracovanost a nápaditost. Mimo jiné mnou osloveným děvčatům se UGO líbilo na první pohled. A ještě jedna věc mě na první pohled potěšila – široké víčko. Přidá nám půl bodu za obal. Ono jde možná i o technologickou věc, jelikož do úzkých uzávěrů, by se šťávy obtížněji plnily.
Na závěr něco málo k ceně. Jak jsem se dočetl, měla by se pohybovat kolem 30,- za 200 ml. Ano není to vůbec málo, ale kolik bude stát šťáva doma vylisovaná v odšťavňovači? To mě přivádí k myšlence, že budeme asi muset zavést další kategorii s názvem "lisované šťávy". Jelikož mi z propočtů vychází známka jednoznačně za 5 a to neni zřejmě úplně fér. Berte proto známku ceny s rezervou. Ikdyž přecejenom, jestliže 200 ml UGO šťávy bude stát 10,-, obal, uzávěr, etiketa, výroba, stočení a distribuce dalších 10,- vychází marže pro Kofolu 10,-. Akorát ne? Kolik to bude stát doma? Ovšem berte moji kalkulaci jako hrubý odhad. No nic, vidím to tak, že postupně bude přicházet na řadu pomeranč, řepa s jablkem, jablko s celerem, jablko s mrkví, jablko zelí a nakonec jablko. Těšte se.