Jak hodnotíme - část I.

V části I. rozebereme obal. Stručně vypíšu a popíšu základní druhy obalů, které na trhu můžete najít. Navazuje Část II. (etiketa, cena, barva, vůně) a Část III. (chuť a složení).

Obal

Nápoje výrobci stáčí do několika typů obalů. Mezi ty nejpoužívanější patří plastové PET lahve (vyrobené z PolyEthylenTereftalátu), skleněné lahve, plechovky, krabicové obaly (Tetra Pak) a pak méně obvyklý obal např. tvrdší hliníkovoplastový "pytlík" nápoje Capri–Sonne. Moštárny někdy využívají tzv. BagBoxy, kde je mošt stočen ve vakuovém prostředí do plastového vaku a naplněný vak s kohoutkem na čepování vložen do papírové krabice pro lepší manipulaci a přepravu. Chápeme, že nelze zásadně snižovat hodnocení produktům, které jsou chuťově a složením na vysoké úrovni. Proto má obal úroveň významnosti 3. Následující seznam vyjmenovaných druhů obalů neznamená, že má sklo hodnotu vždy jedničku, PET dvojku, krabice trojku a plechovka čtyřku. Přihlédnu např. k typu nápoje v obalu (jestli by byla výhodnější jiná varianta), designu lahve, typu víčka, množství plastu použitého na PET lahvi a její případné deformaci/pevnosti apod.

Skleněné lahve hodnotíme jako nejvíce pozitivní. Zpravidla bývají v objemu od 200 až 1 000 ml různého tvaru a barvy. Nápoj v nich naplněný má tu výhodu, že se z ní dobře konzumuje a více si ho vychutnáte. Není třeba nalévat do skleničky. Nejčastěji se setkáte se skleněným obalem v restauracích, barech, hospodách, či kavárnách, kde by podávání nápojů v plastu nepůsobilo nijak dobře. Výrobci používají obvykle standardní (u skla) korunkový uzávěr a nebo vlastní znovu uzavíratelná víčka, zpravidla kovová. Ta se ještě, na rozdíl od korunkového uzávěru, mohou lišit svým průměrem. Rozlišujeme dva hlavní rozměry (vnější průměr závitu) – klasický 28 mm a 38 mm (pro sklo i PET). Více se využívá uzší průměr u menších objemů, širší u větších objemů. Relativně. Nevýhody skleněné lahve jsou hlavně její váha, zdražují nápoj a také se snadno po pádu na zem rozbijí.

Druhé v pořadí jsou plastové lahve. Někdo může namítat, že PET lahev je více praktická, lehčí, nerozbije se atd. Pořád ale pijete z plastu, který při konzumaci nevytváří tak pozitivní dojem jako sklo. Nehledě na snadnou deformaci lahve během konzumace nebo rozlévání obzvláště u vod, kde existuje veliká konkurence na trhu a výrobci tak ubírají množství plastu na každé PET lahvi z důvodu úspory nákladů. Kolikrát mi přijde, že držím v ruce papír místo plastové lahve. Dáváme o trochu více k dobru lahvím se širším hrdlem (to platí i u skla) zejména díky lepšímu nalévání do sklenice. PETky jsou už delší dobu velice populární, mají různé tvary, dobře se na nich umísťují etikety všeho druhu a výrobci se snaží tyto přednosti využít za každou cenu, aby zaujali zákazníka více než konkurence. Zpravidla tedy mají "líbivější" vzhled než sklo. Skleněné a plastové lahve získávají ekologické body také za snadnější recyklaci.

Na třetí příčce se umístily krabicové obaly. Tetra Paky se vyrábí převážně s uzavíratelným víčkem, kde určitě hraje roli průměr hrdla (větší průměr = kladné body). Bez uzávěru samozřejmě tento obal strácí. Nutné podotknout, že v tomto mají výhodu balení dvoulitrová z důvodu většího prostoru pro sirší víčko na vrchu krabice. Ze širšího se totiž lépé nalévá i pije. Výhoda krabicových obalů spočívá také v lepší ochraně nápoje před denním světlem. Krabice by díky tmě měla zajistit delší trvanlivost. Jsou skladné a dobře se přenáší a vydrží i nějakou dobu udržet nápoj déle v požadované teplotě. Rozhodně zvyšují cenu. Proto je výrobci používájí převážně u dražších typů nápojů nejčastěji v litrovém nebo dvoulitrovém obalu. Konzument tak nárůst ceny fakticky ani "nezaznamená". S ekologickou likvidací není problém.

Plechovky dostávají bohužel nejméně bodů. V prvé řadě se z nich nápoj nedá pořádně konzumovat a nelze je znovu zavřít. Nejlépe celou plechovku nalít do skleničky a obal zahodit. Jinak se nám nápoj rozleje po celém víčku plechovky a splachuje tak veškerou špínu z povrchu, kterou pak pijeme. Hlavní využití plechovek bývá u energetických nápojů, případně jiných rádoby "cool" drinků. Ano, je to stylovka, ale to umí i sklo a prakticky i PET. Zase se jim musí nechat lehkost hliníku a velka skladnost vzniklého odpadu. Nevím ale, jak daleko jsme s recyklací. Největší objem bývá zpravidla 500 ml.

Ostatní druhy obalů zhodnotíme vždy podle konkrétního typu nápoje uvnitř, případně podle segmentu trhu na který výrobce cílí.